lördag 21 april 2007

Cover lover pt. 3 - Reason To Believe

I dag handlar det om en låt som singer/songwritern Tim Hardin själv spelade och sjöng på sin magnifika debutplatta från 1966. Hans egen inspelning av "Reason To Believe" är en av de fem bästa låtar jag vet, ett under av kärnfull känsla som klockar in på knappt två minuter. Jag hörde nånstans att han var en ganska lat låtskrivare som inte skrev mer text än det som var precis nödvändigt för att räcka till en poplåt (eller vad det kallas i det här fallet).

De första hundra gångerna när jag hörde den fick jag kämpa mot gråten som vällde upp i mig. Flera av hans låtar har lånats flitigt av andra, jag tänker särskilt på "If I Were A Carpenter" och "Misty Roses". Men eftersom "Reason To Believe" ligger mig varmast om hjärtat valde jag den och då i synnerhet Rod Stewarts version.

Jag är en stor beundrare av Rod Stewarts tidiga produktion, det vill säga soloplattorna från 1969-74 och det han gjorde med Faces. Tyvärr gick han senare och gjorde en Elton John, en Tina Turner eller varför inte en Rod Stewart – han förlorade alltmer omdöme för varje år och varje platta tills inget återstod. En gång i tiden var han utrustad med finaste fingertoppskänsla.

Våren 1971 stod hans stora genombrott för dörren. "Reason To Believe" släpptes som singel och blev en hygglig hit som nätt och jämnt gick in på engelska topp 20. Men den radio-DJs började framför allt vända på singeln och spela B-sidan istället – "Maggie May" – som under sommaren toppade listorna på båda sidorna om Atlanten. Rod Stewart var samtidigt både en rock 'n' roller och en folkie, något som 1971 låg helt rätt i tiden. Rod Stewart gjorde en rad fina covers på sina tidiga plattor och han satte alltid sin egen personliga charmiga prägel på dem. Bäst är nog "Reason To Believe" som han lyckades tänja ut till dess dubbla längd utan att spä ut den på något sätt. Tim Hardins mästerstycke fick en delikat behandling av Rod och hans band, vilket kanske är svårt att tro i dag.

Några andra som också har gjort "Reason To Believe" är Lynn Anderson, Glen Campbell, The Carpenters, Johnny Cash, Cher, The Critters, Bobby Darin, Jackie DeShannon, The Dillards, Ramblin' J Elliott, Marianne Faithfull, Ian & Sylvia, The Jayhawks, Scott McKenzie, Eddie Money, Rick Nelson, The Nitty Gritty Dirt Band, Stina Nordenstam, Peter, Paul & Mary, Ron Sexsmith, Vonda Shepard, Weddings Parties Anything, Andy Williams, Wilson Phillips och The Youngbloods

1 kommentar:

jolly jumper sa...

du gör min dag!bra bra blogg!