onsdag 13 augusti 2008

The Kinks - See My Friends

Jag tycker att The Kinks var helt fantastiska mellan 1966 och 1968. Under de åren var de faktiskt helt ofelbara. Arthur, som kom 1969, har jag aldrig riktigt gillat fullt ut. Och jag tror jag vet varför: låtarna dras ut i fyra-fem minuter. Kinks hade ju fram till Arthur-skivan hållit sig till (läs: fulländat) två-treminutersformatet och nu blev låtarna plötsligt lite tjatiga och sega. Med vissa undantag förstås.

OK, nu har jag en lite nördig/störd syn på detta med årtal. Jag tror egentligen att det vore bäst för mig om jag la ner det kronologiska tänket helt. Istället för att välja någon av alla de ljuva låtar som kom mellan -66 och -68 så tänker jag därför lyfta fram en tidigare låt med gruppen. "See My Friends" släpptes i juli 1965. Men lyssna på den orientaliska, nästan raga-liknande stämningen!



Kinks lyckades med sin jordnära vardaglighet och krassa diskbänksrealism hålla sig bort från flum och psykedeliska tongångar. Kanske har Something Else några halvt stenade spår och Village Green-skivan några sinnesutvidgande ljudeffekter, men annars har alltid Kinks musik känts väldigt nykter. Så "See My Friends" är dels ett litet undantag i Kinks-diskografin, dels ett väldigt tidigt exempel på brittisk psych.

1 kommentar:

spengochrille sa...

Utmärkt låtval och mycket bra slutledningar i texten, framförallt sista stycket om psykadelian.