onsdag 19 mars 2008

Bill Fay ger mig kraft och tröst


När man bloggar om musik handlar det ofta om att sprida bra musik - och gärna hitta en ny eller rolig infallsvinkel i samma andetag. Man förenar nytta med nöje och förhoppningsvis är det någon därute som läser och lyssnar. Men det finns ett litet problem: den allra bästa musiken fullkomligt skiter i skrivglädje och snygga ordvändningar. Allt man formulerar blir lika platt som dagens bildskärmar.

Hursom, jag tänkte här lämna utrymme åt musik som ger mig en spirituell, andlig och närmast religiös lyssnarupplevelse varje gång jag hör den. Jag talar om Bill Fay och låten I Hear You Calling, från albumet Time Of The Last Persecution (1971). När skivhyllan ler hånfullt mot mig och det framstår som att precis allt i den är uselt, då brukar jag ta fram den här låten och finna god tröst.

boomp3.com

2 kommentarer:

mrdantefontana sa...

Jag tackar dig Mattias för lyssningen. Det här är musik som går rätt in i mitt hjärta. Postade för övrigt detta inlägg för en stund sedan på "min" blogg.

jonis sa...

du måste ha hört bergen whites "for women only" -70. det är en vacker lyssnarupplevelse det!

mvh jonatan