lördag 6 september 2008

Fem Shoes-album #2 - Present Tense (1979)

Present Tense var den första skivan jag hörde med Shoes. Det kan vara så att jag hade läst om dem i tidningen Now & Then, i deras genomgång av amerikansk pop. Skivan är väldigt bra. För att visa att jag även kan hantera tyngre spår så tänkte jag här lyfta fram ett spår som heter just "Now And Then". Mycket tyder på att Per Gessle äger den här skivan och det känns helt OK.

Boomp3.com

Bland de mer typiska powerpopgitarrerna smyger det sig även här in mjukare låtar. "Every Girl" har en vekhet som nästan är hjärtskärande. Olycklig kärlek, misslyckade förhållanden, killens osäkerhet och martyrskap. I doesn´t matter anyway, I´m used to the pain...

Boomp3.com

Avslutningsvis ett minimästerverk från denna platta. Tre låtar i en. En svit av sirligt ihopsydda poplåtar som glider in i varandra. En sublim union av sång, gitarr, bas och trummor som är så följsam att flytande honung framstår som blåis i jämförelse.

Boomp3.com

3 kommentarer:

spengochrille sa...

Det här är verkligen en milstolpe i mitt musiklyssnande. Har lånat hem den från Malmö stadsbilbliotek ett otal gånger. Den är så självklar att jag inte plockat fram den på mycket länge, och jag hade faktiskt glömt bort briljansen i Every girl.
Vill också passa på och tacka för fem fina poster. Skall nu lyssna in mig på de lite senare Shoes plattorna som jag aldrig hört.

Magnus S sa...

Min favorit från "Present Tense" är den sista låten som förvånande nog är den snabbaste och rivigaste, "I Don't Wanna Hear It". Det är det närmaste new wave som Shoes kom. Jag hör också influenser från Cheap Trick i den riffglada låten.

En rolig grej är Shoes tre låtskrivare och sångare som är omöjliga att särskilja. Shoes var verkligen en grupp.

Mats L sa...

Now & then är ju tusen gånger bättre än den ruttna tidningen! Lustigt att riffet är ganska likt Livin' after midnight med Judas Priest!