tisdag 27 november 2007

C30, C60, C90, Go!

Inte kunde jag låta bli när Mattias nu nämnde både C60 och C90 i postningen nedan. Bow Wow Wow och deras debutsingel C30, C60, C90, Go! Helst hade jag gett er den här liveversionen men den gick inte att inbädda så ni får den nedan istället och så får ni klicka på länken för att se den andra. Att låten uppmanade till hemkopiering gjorde inte folket på skivbolaget tokglada men ledde förstås till en viss uppmärksamhet.Malcolm McLaren hade uppenbarligen en del branschtricks kvar i skjortärmarna efter tiden med Sex Pistols.

2 kommentarer:

Magnus S sa...

Jag har några plattor från tidigt 80-tal där skivbolaget har präglat in en slags kassettdödskalle i konvolutet eller innerpåsen och det står "Home Taping is Killing Music (and it's illegal)". Jag vill länka till en upplysande artikel på Piratbyrån om hur kassettbandet en gång i tiden "hotade" musikbranschen: http://www.piratbyran.org/?view=articles&id=82

Martin sa...

Jag hade en gång ett par sådana, Home Taping is Killing Music, klistermärken. Ett satt på skivbacken direkt under bandspelaren. Jag har spelat in en hel del musik på band i mitt liv men har ändå en känsla av att jag snarare stött än hotat musikbranschen.