måndag 5 januari 2009

Guilty pleasures del 10: Rah Band - Clouds Across The Moon

Jag befann mig i mexitegelvillans källare i gillestugan, där familjens stereoanläggning stod, för jag ville lyssna ostört på dess radio. Det var söndagsförmiddag och dags för Eldorado med Kjell Alinge. Drömmare som jag var redan då, älskade jag de suggestiva och drömlika stämningar som han var en mästare i att skapa i etern. Radion var hans farkost och jag åkte gladeligen med på trippen. Dessutom bjöd han på ytterst fördomsfritt blandad musik i sitt program, vilket var befriande att höra i mitten på 80-talet då det var snävare med gränser mellan musikgenrerna. Kjell kunde till och med spela låtar som tog en ut i rymden.


Rah Band - Clouds Across The Moon

En kvinna gör sitt årliga fria telefonsamtal per satellit till sin man, som befinner sig på ett militärt rymdskepp på planeten Mars, där det är oroligt sedan några år. Hon försöker låta samlad, vardagligt öm och omtänksam, men klarar inte hålla tillbaka sin ensamhet och desperation, en kvinna i sina bästa år utan en man i sin säng och med barn utan en närvarande pappa. Men plötsligt bryts samtalet till följd av kraftiga stormar i asteroidbältet...

Visst låter det otroligt mycket syntetiskt 80-tal om låten idag [se videon om du måste]. Cheesy! Men frågan är om det görs poplåtar med samma fantasi nuförtiden?

Inga kommentarer: