onsdag 26 december 2007

Världens snyggaste skivomslag?

Responschansen för en sådan här post kanske är större här på Spengo än hos mig så ni som redan läst nedstående får försöka ursäkta dubbleringen. En vän med ett projekt undrade om jag hade en lista i huvudet över världens snyggaste skivomslag. Det hade jag inte. Kanske är det ett friskhetstecken. Just nu är det dock ett litet minus också. Hon behöver dem. Världens snyggaste skivomslag. Jag lägger några förslag på sådana jag tycker är snygga på olika sätt (fast i ärlighetens namn undrar jag om något av dem verkligen kan aspirera på titeln) här nedan så kan ni väl fylla på mellan restinmundigandet av skinka, glögg och pepparkaka. Antingen bland kommentarerna eller på era egna bloggar. Jag valde bara vinylsinglar men formatet spelar tydligen ingen roll. CD, tiotummare och LP är lika välkomna och säkert ovanligare format också om ni har det.


Som vanligt blir bilden större om man klickar på den.

4 kommentarer:

spengochrille sa...

Jag gillar omslaget till The crazy world of Arthur Brown. Psykadelia och stil, sällan möts de båda och aldrig så bra som här.
http://wc09.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:gnfexqqaldde

Magnus S sa...

Jag tycker att omslaget till "Funhouse" av The Stooges från 1970 är fulländat, inte bara ur estetisk synvinkel, utan också för att omslaget korresponderar så väl med musiken. En rödglödad skärseld som Iggy Pop njutningsfullt badar i. Sex och aggression samtidigt. Omslagsbilden skriker rock 'n' roll! Loggan är så oerhört vacker. Självklart är omslaget bäst för 12 tums vinyl med en läckert utvik. Formgivaren heter Robert L Heimall och gjorde de flesta omslagen åt skivbolaget Elektra, som förstod att lägga krut på själva förpackningen också.

Anonym sa...

Nej, det här duger inte. För de verkligt vackra omslag med rejäla färger, kvinnor och sprudlande glädje måste man ta steget tillbaks till 50-talets exotica och easy listening era. Jag tänker inte räkna upp alla hundratals omslag, som slår det mesta, från denna era. De går att återfinna på otaliga websidor (dessutom är doktorns scanner för liten för lp-skivor).

Anonym sa...

tycker också funhouse. överfet