lördag 22 januari 2011

Del 13: Tio goda skäl att gilla The Flamin' Groovies

Herregud, denna blogg har funnits i nästan 4 år och inte någon gång har det skrivits om The Flamin' Groovies. Kanske är det för att jag inbillat mig att alla som är det minsta intresserade av pop- och rockmusik redan har hört bandet och gillar deras musik. Men det är möjligt att det inte är så längre.

På den tiden när paisleyskjortan var uniform och skribenter som Lennart Persson, John L Byström och Hans Olofsson dikterade vad jag som ung valp borde leta efter i vinylbackarna, då var The Flamin' Groovies ett högt aktat band. De hade visserligen knappast gjort något under 1980-talet, men en hel uppsjö av grupper var influerade av dem. Dessutom fanns musiktidskrifter som Bucketfull Of Brains att närstudera om de inhemska tidningarna inte räckte till för oss paisleymönstrade och där var de gudar. Dessutom indoktrinerade några polare mig med väl valda spår av The Groovies på blandkassetter. Detta var före Lokko & Co. hade anlänt med Tidningen Pop och ville att vi skulle lyssna på andra grejer som var hippare och ballare.

The Flamin' Groovies är ett av få band som kan tillfredsställa min aptit på såväl rock 'n' roll som pop. De hade det mesta som jag gillar, helt enkelt.


Den tidiga upplagan av dem var ett illmarigt, oborstat och energiskt band som gärna spelade femtiotals-rock 'n' roll när resten av rockvärlden var kvar i hippieeran. Med Roy Loney längst fram hade de ett slags gapighet och klacksparksattityd som jag gillar. Ibland kunde de ge The Rolling Stones en match rent musikaliskt på deras hemmaplan.


Yesterday's Numbers (1971)


Headin' For The Texas Border (1970)

Men det har samtidigt alltid legat The Flamin' Groovies i fatet, att de varit suveräna på musikstilar som andra grupper varit kända för. Därför har många också hävdat att gruppen var en slags traditionalister utan personlighet. Det kan man väl få tycka om man dras till det nyskapande och experimentella.


Det var efter Roy Loneys avhopp 1971 som gruppen, under Cyril Jordan som obestridd ledare, gradvis styrde mot sextiotalspop i The Beatles, The Byrds och Paul Revere & The Raiders anda. De klippte sig, tog på kostymer med stuprörsbyxor och smala kavajslag. De gick aldrig i takt med tiden, antingen var de efter den eller före. Innan närmast identiska coverversioner tog över alltmer på skivorna, skrev de låtar med oöverträffad popkänsla.


When I Heard Your Name (1978)


Yes It's True (1976)

Här är sålunda tio (ok, elva) favoritlåtar:
Headin' For The Texas Border (från Flamingo [1970])
Teenage Head (från Teenage Head [1971])
Yesterday's Numbers (från Teenage Head [1971])
Slow Death (singel [1972])
Shake Some Action (från Shake Some Action [1976])
Yes It's True (från Shake Some Action [1976])
I'll Cry Alone (från Shake Some Action [1976])
You Tore Me Down (från Shake Some Action [1976])
When I Heard Your Name (singel-B-sida [1978])
Don't Put Me On (från Flamin' Groovies Now [1978])
Jumpin' In The Night (från Jumpin' In The Night [1979])

Måste erkända jag precis börjat lyssna på mini-LPn Sneakers och debutalbumet Supersnazz från slutet av 1960-talet. Jag är säker på att listan måste revideras efter några lyssningar.

3 kommentarer:

Filip sa...

Åh, tack för detta! Precis min allé. Äger Shake Some Action och ett par enstaka låtar från samlingar och annat, men tre av spåren du länkar till hade jag inte hört. Så lättomtyckt, förstås.

Anonym sa...

Men Lokko, Gradvall och tidningen POP älskade väl Flamin Groovies? Jag hade aldrig hört Flamin Groovies om jag inte läst om dem i POP. Men de ville samtidgt bara att man skulle förstå att 2Pac och Masters At Work är lika bra!
Bra band, bra tidning.
/Henrik

Magnus S sa...

Stort tack, Filip! Mer popgodis är att vänta i framtiden.

Henrik, tack för din kommentar!Tidningen POP är också en viktig del av mitt 90-tal. Jag har fått massvis av musiktips genom dem. POP var snyggare och proffsigare än någon annan svensk musiktidning. Jag läste med glädje även artiklar om house, smörig r'n'b och jungle, även om det inte var något jag köpte. Jag gillade verkligen att de propagerade för att man skulle bredda sin musiksmak. Däremot var jag lite för mycket retro och lantis för att helt köpa det hippa storstadspräglade modsanstrukna livsstilspaketet som POP erbjöd. Ja, The Flamin' Groovies fanns med som ett komplement till "Beggars Banquet" i POP nr 10 om de 100 hundra bästa albumen (jag har ett väl tummat ex). Sedan har nog Lennart Persson, Micke Widell eller Hans Olofsson skrivit några rader i POP om bandet, men jag förknippar dessa skribenter mest med Larm, Feber och Now & Then.