lördag 8 januari 2011

Att färdas tillbaka i tiden

När jag var mellan 20 och 25 hade jag en fin röd Volvo Amazon av årsmodell 1966. Åhh, vad jag älskade att köra runt i den och spela sextiotalspop på kassettdäcket. Bilen kändes bastant med sin gediget tjocka plåt och jag upplevde att jag flöt fram som i en båt.

En vårförmiddag, då jag körde uppför backen på den gatstensbelagda norra infarten till Simrishamn, dagdrömde jag att bilen nästan var fabriksny och musiken som ljöd ur bilradion var nysläppt. Det var våren 1966. Jag var en yngling med hornbågade glasögon, duffel, snävt skurna kläder och lång lugg, en popdiggare som följde populärmusikens snabba utveckling i realtid.


The Cyrkle - How Can I Leave Her (1966)

Kanske var det något i den här stilen som man fick höra om man hade tur. Underbara, oskuldsfulla How Can I Leave Her, definitivt en av sextiotalets finaste poplåtar, var B-sidan till hiten Red Rubber Ball (se videon) med den ganska kortlivade amerikanska gruppen The Cyrkle.

Plötsligt kändes allt nytt och oprövat. Världen hade vårens skira färger.

2 kommentarer:

Jonas sa...

Underbar poplåt och en härlig överraskning från första LP:n. Hade aldrig sett någon berömma den låten... - missa inte heller The Words, en b-sida som inte kom på någon deras 3 LP-skivor.

Martin sa...

Fint Magnus!