torsdag 25 februari 2010

Hits i strikt ordning!


Jag har berättat om min vän Sextiotals-Jonas tidigare (läs här) och hur han började ösa blandkassetter över mig direkt efter att vi träffats i Uppsala för femton år sedan. Jag lyssnar på dem i princip dagligen på bandaren i köket när jag lagar mat, äter, läser dagstidningen och diskar upp. Och jag njuter av det primitiva soundet på de åldrande kassettbanden.

Ett av de första blandbanden hade temat amerikanska småhits med mest soul i mixen. Det lustiga var att låtarna var sorterade i ordning efter högstaplacering på Billboardlistan (#40 till #85). Det var sådant Jonas hade böcker på, förde egna listor över och dessutom hade i huvudet. Detta grepp var det mest nördiga jag bevittnat. När jag frågade varför han gick till väga på detta udda sätt konstaterade Jonas att han hade flera tusen skivor och ännu fler låtar och visste inte hur och var han skulle börja. När jag tänker efter umgås jag nästan bara med människor som är besatta av något. Men blandbandet flyter faktiskt fint och hänger ihop. Tre kanonlåtar:


The Contours - First I Look At The Purse (#57, 1965)


Brenda Holloway - Just Look What You've Done (#69, 1967)


Jackie Wilson - I've Lost You (#82, 1967)

Jodå, sen kom ytterligare ett blandband med stora men bortglömda amerikanska hits (#1 till #45).

1 kommentar:

Jonas sa...

Hej Magnus,

det trista var väl att det liksom aldrig blev ett avslut, vid plats 100 alltså, så här kommer ett förslag på hur det kanske hade sett ut:
86 Mr. Farmer, THE SEEDS
87. Hot Shot, THE BUENA VISTAS
88. You Got The Love, PROFESSOR MORRISON'S LOLLIPOP
89. The Pain Gets A Little Deeper, DARROW FLETCHER
90. Someone Is Watching, SOLOMON BURKE
91. It Ain't No Big Thing, THE RADIANTS
92. Here She Comes, THE TYMES
93. Uptight Good Man, LAURA LEE
94. It's All Over Now, THE VALENTINOS
95. Why (Am I Treated So Bad), THE STAPLE SINGERS
96. 7:30 Guided Tour, THE 5 AMERICANS
97. Peak Of Love, BOBBY McCLURE
98. Girl (You Captivate Me), ? & THE MYSTERIANS (eller spelade jag in den på band 1? då får det väl bli Jamo Thomas med I Spy For The FBI)
99. When Tomorrow Comes, CARLA THOMAS
100. Help Me, THE SPELLBINDERS

...det hann i alla fall inte bli några band i katalognummerordning