tisdag 2 februari 2010

Lever jag? Eller andas jag bara?





















Gospelspacerockarna Spiritualized - med Jason Spaceman i spetsen - är möjligen en smula överskattade. Men jag har varit ett fan från början och hör flera bra saker på - i varje fall - deras tre första album. Trots att jag i mitt lyssnande sällan brukar fokusera på låttexter så är det just det jag tänker göra här. Den drygt åtta minuter långa låten I Think I’m In Love, som återfinns på 1997 års album Ladies And Gentlemen We Are Floating In Space, innehåller en hel del stoff som tål att vändas och vridas på.

Den musikaliska inramningen är benhårt konsekvent; det är monotont och malande som värsta motorvägen. Sången ligger över musiken som ett mässande mantra. Texten i låtens första parti målar upp extremt närgångna detaljer i en drogbrukares vardag. Redan här är det blandade känslor. Jaget känner en slags kärlek till sin "utrustning" som ger honom det han vill ha – men befinner sig också i någon form av meningslöshet.

"Call and response-partiet" som sedan följer är fullständigt briljant i sitt knivskarpa ordleksbruk av kontraster. Jag tycker att det lyfter till högre höjder här - på ett sätt som inte är drogrelaterat – även om en del säkert börjar muttra om hippie-flum. Men det liv man lever behöver inte vara nersjunket i något beroendeträsk för att man ska kunna känna igen sig. Snarare tycker jag mig här se en väl sammanfattad bild av mänskligt tillkortakommande i allmänhet.


Drömmar som förblir drömmar. Förhoppningar som går i kras. En självbild som inte riktigt kan leva upp till sig själv. Luftslott å ena sidan, krass verklighet å andra sidan. Och otroligt svårt att veta vilken sida som egentligen är värre än den andra.

Det handlar också om olika inställningar till livet. Vad har jag för syn på mig själv och den verklighet jag befinner mig i? Är jag positiv, optmistisk, hoppfull, självsäker, stöddig? Är jag cynisk, ironisk, hopplös, melankolisk, osäker? Kan jag kanske vara allt detta? Samtidigt?



Spiritualized - I Think I'm In Love

Sun so bright that I'm nearly blind
Cool ‘cause I'm wired and I'm out of my mind
Warm as the dope running down my spine
But I don't care 'bout you and I've got nothing to do

Free as the warmth in the air that I breathe
Even freer than DMT
Feel the warmth of the sun in me
But I don't care 'bout you and I've got nothing to do

Love in the middle of the afternoon
Just me, my spike in my arm and my spoon
Feel the warmth of the sun in the room
But I don't care 'bout you and I've got nothin'…

I think I'm in love - Probably just hungry
I think I'm your friend - Probably just lonely
I think you got me in a spin now - Probably just turnin’
I think I'm a fool for you, babe - Probably just learnin’
I think I can rock and roll - Probably just twistin’
I think I wanna tell the world - Probably ain't listenin’
Come on

I think I can fly - Probably just fallin’
I think I'm the life and soul - Probably just snortin’
I think I can hit the mark - Probably just aimin’
I think my name is on your lips - Probably complainin’
I think I have caught it bad - Probably contagious
I think that I'm a winner baby - Probably Las Vegas
Come on

I think I'm alive - Probably just breathin’
I think you stole my heart now baby - Probably just thievin’
I think I'm on fire - Probably just smokin’
I think that you're my dream girl - Probably just dreamin’
I think I'm the best, babe - Probably like all the rest
I think that I could be your man – "Probably just think you can"
Come on

I think I'm in love

Inga kommentarer: