tisdag 28 juli 2009

Återupptäckt

Under semestern besökte jag min gamle vän, Chrille, och vi började nästan genast nörda, trots att det fanns kvinnor och barn i närheten. Han hade en trave vinylskivor på bordet, plattor som tidigare gallrats ut ur skivsamlingen och burits ner i källaren. Efter några år i karantän hade han tagit upp några av dessa utsorterade skivor igen för att ge dem en ny chans. Det här beteendet är fullständigt naturligt bland oss skivsamlare, det uppvisar likheter med vissa andra samlande däggdjur också. Chrille har dessutom ett fjärrlager i sina föräldrars källare.

Med erfarenheten har vi lärt oss att smaken och öronen förändras över tid, likaså har förväntningarna på musiken stillats. Därför är det helt rätt att gå tillbaka och göra nya genomlyssningar. Det är som med lagringsbara viner, vissa flaskor bör man vänta med att öppna i fem år. Först då är de som bäst. Andra lagrade viner smakar man av försent, visar det sig, då smaken har planat ut.

Chrille visade albumet Approved By The Motors. Jag påstod att jag aldrig hade hört The Motors. Han hävdade att jag nån gång borde ha hört hiten Airport, som var stor i slutet av 70-talet. Sen spelade han den för mig.


The Motors med en nedkortad Airport på Top Of The Pops år 1978

Självklart hade jag hört Airport, men för mycket längesen. Och jag greps av samma vemodiga känsla som jag fått som sjuåring när jag på radion hört låtens signatur på synthesizern, toner man aldrig glömmer när man väl hört dem en gång. Men att det var en så raffinerad poplåt i övrigt var en nyhet för mig, ytterligare en länk i den ärorika engelska poptraditionen.

Inga kommentarer: