onsdag 11 juli 2007

As tough as Marlon Brando

En av mina första postningar på den egna bloggen handlade förstås om Kirsty MacColl. Trots att det redan då var en återanvänd text kan den nog fortfarande tåla att läsas. Efter dagens fynd på YouTube känns det dock som att Terry borde ha fått plats på den där tio-i-topplistan.



Om någon skulle vara intresserad av de två små extra listorna med Kirsty som jag bara hintade om i posten på min sida så kommer de här.

Topp tre Kirsty gör covers

1. Days är förstås Ray Davies kanske finaste stund på jorden. En sommar för nästan 20 år sedan spelade jag den så många gånger som det krävs när kärleken gått i kras. Att Kirstys version är nästan lika bra som Kinks orginal är ett mycket gott betyg hemma hos mig.

2. A new England förstås. Jag vet inte hur många timmar av gymnastik som jag lidit mig igenom under min skolgång men jag vet att åtminstone en av alla de där timmarna var värd mödan. Något slags mitt av 80-talet och någon av min klasskarater som vanligtvis spelade in hemska uppvärmningsband hade med den här låten. Och jag kan nästan fortfarande återkalla den där fantastiska känslan som en perfekt poplåt gav i Vaksalaskolans gamla gympasal just då. Det skulle dröja ytterligare några veckor innan jag för första gången såg Billy Bragg på SVT och fick ett enmans Jam/Clash som faktsikt inte hade splittrats eller blivit parodi.

3. You just haven't earned it yet baby är förstås Smiths magnifika poplåt i en mycket bra version.

Topp tre Kirsty med andra

1. Fairytale of New York med the Pouges. Och det är faktiskt fortfarande jobbigt att spela den.

2. Perfect Day tillsammans med Evan Dando och de gör Lou Reeds låt så otroligt bra. Kunde lika gärna ha platsat i coverkategorin.

3. Greetings to the new brunette. När Kirsty mot slutet av denna Billy Bragg låt kommer in och sjunger Shirley är det ett av de bästa körjobb jag kan komma på.

Inga kommentarer: