lördag 15 maj 2010

Stäng av radion, lyssna här istället!

Jag är just nu rejält trött på att refrängfokuserad pop av en del avfärdas som simpel och lättillverkad. Det är naturligtvis inte så. Att producera låtar med smitttande refränger är snarare något av det svåraste musikaliska hantverk som finns. För att förtydliga menar jag inte all musik från de hitfabriker, som finns och har funnits, där låtarna skrivs för att antingen låta snarlikt en, oftast ganska bra, tidigare hitlåt, eller där man efterliknar ett sound och själva låten har underordnad betydelse. Nej jag menar välsvarvade melodislingor med en krok som fäster vid första, tionde eller kanske femtionde lyssningen, och när hullingen väl perforerat trumhinnan är fast för evigt.


The Rollers - Turn on the radio(1979)

Nu är jag inte en person som endast letar musik med bra refränger. Jag lyssnar absolut lika gärna, om inte ännu hellre, på låtar som har bra vers och svagare refräng. Och för den delen musik som inte alls är uppbyggd på detta sätt utan använder sig av andra former, men det är en annan historia.



The Rollers är en sen inkarnation av Bay City Rollers. Deras dagar som tonårsidoler var över och skivbolaget Arista hade tappat tron på bandet. Det är möjligt att det gav bandet ett ökat utrymme för att göra mindre kommersiell, och mer intressant musik(nåja). Detta skriver jag något fördomsfullt då Bay City Rollers tidiga karriär för mig är höljd i dimma, mest minns jag att bandet var väl representerat på de små idolbilder man samlade som liten. Turn on the radio är under alla omständigheter en fullständigt underbar låt där både vers och refräng är absolut himmelska, och Magnus associerade, helt rättvist, till Cheap Trick när han hörde låten första gången.

1 kommentar:

Magnus S sa...

Jag älskar att grävt upp en bortglömd skiva med ett ringaktat band efter förmodad bäst-före-datum. Förstod inte att det var Bay City Rollers tidigare när du spelade låten förra helgen - vilket gör det bara ännu fränare. Låten är powerpop när den är som bäst. Du är dessutom den mest aktiva skribenten på Spengo nu. Tack!