torsdag 21 januari 2010

Musikbiografi.

Mattias, min vän och medskribent på Spengo, har startat en ny blogg: Musikbiografi. Härförleden hittade han några kalendrar där han skrivit upp sina skivinköp mellan 1990 och 1995.

Från årsskiftet kan vi alltså följa vilka kultskivor Mattias hittade för exakt 20 år sedan, i 90-talets begynnelse. Febrig av musiktörst trålade han framför allt Umeås skivaffärer nästan dagligen. Det är inte bara spännande att följa hur hans musiksmak utvecklades, vilket vi kanske får göra de kommande fem åren, utan också intressant att ta del av hans reflexioner två decennier senare.

Nittonårige Mattias köpte en EP med hårdrocksgrungiga Soundgarden en dag och The Sundays otroligt engelska mjukpop dagen efter, öppen för det mesta, bara det inte låg på topplistorna. Musikbiografi är en nostalgitripp för sextiotalister och sjuttiotalister som ville var alternativa och indie som unga.


Thirteen Moons - Suddenly One Summer

När jag hör svenska Thirteen Moons storslagna och melankoliska Suddenly One Summer, som Mattias köpte på singel 9 januari 1990, åker jag själv tillbaka till den tiden i ljusets hastighet. Till dessa smäktande toner minns jag känslan som jag hade när jag tjuvrökte i natten utanför pojkrummet med hjärtat som skälvande av sturm und drang. Suddenly One Summer var ganska udda för sin tid. Gillade den låten trots att jag då avskydde saxofoner.

Kom att tänka på att jag i höstas hittade ett kartotek, där jag registrerat mina skivinköp fram till 1993 (tyvärr fann jag bara boxen med M-Z), detta var före datoriseringen. De nördiga tendenserna fanns alltså redan då.

En annan nostalgiblogg för gamla kultrockare, syntare och särskilt indiepoppare är Mr. Zaines Konsertarkiv, där en gammal bekant till mig redogör för de mer än 500 konserter eller spelningar han besökt, spelat på eller arrangerat sedan mitten av 80-talet och framåt. Som bandbokare på Kalmar Nation i Uppsala på 90-talet var han en viktig kugge i den svenska indievärlden. Börja med de äldsta inläggen först. Bloggen är ett monument!

Inga kommentarer: