lördag 5 september 2009

Min första konsert

Jag kunde knappt tro att det var sant. Gyllene Tider skulle komma och spela i vår avsides belägna del av Skåne, på danspalatset Tingvalla utanför Tomelilla. Jag skulle snart fylla tio år. När vi två blir en hade slagit ner som en blixt i mitt barnasinne. Minderårig som jag var ägnade jag mycket tid åt att fundera på hur jag skulle ta mig in på konserten. Längtan var så stark att jag inbillade mig att jag hade en fullt realistisk chans att se dem. I vilket fall skulle jag få åka med min far, som körde byns ungdomar i buss till sådana tillställningar [läs mer om hur det kunde gå till på dessa resor]. Jag skulle i alla fall ta del av förväntningarna och hysterin kring Gyllene Tider-spelningen i bussen och på parkeringsplatsen utanför Tingvalla. Åtminstone skulle jag få se Gyllene Tiders turnébuss där.


Ljudet av ett annat hjärta, Folkets park i Mjölby den 31 juli 1981

På den här tiden kunde fortfarande en riktig poplåt med stämsång, melodi och allt gå upp högst upp på topplistorna. Gyllene Tider var Sveriges främsta powerpopband.

Men så kom nyheten om tragedin där tre ungdomar trampats ihjäl i trängseln vid ingångarna till en Gyllene Tider-spelning på en festplats i Kristianopel (som ligger i nordöstra Blekinge) på valborgsmässoaftonen 1981 [läs mer om händelsen]. Tre unga liv släcktes för att varken de lokala arrangörerna eller polisen hade koll på hur populärt bandet hade blivit och därmed inte satt in någon slags säkerhetsåtgärd. Jag var skakad av nyheten. Naturligtvis ställdes den påföljande spelningen på Tingvalla in.

Jag fick trösta mig med att senare på försommaren se Kal P. Dal istället på dansbanan Alunbruket. Denne rock 'n' roller från Arlöv var otroligt stor i Skåne då. Tusentals stod på de röda slagghögarna kring den gamla dansbanan. Kal P. Dal skrev också en autograf åt mig efteråt. Den hängde länge på anslagstavlan i pojkrummet. Men jag slarvade senare bort autografen.

5 kommentarer:

Martin sa...

GT spelade ju faktiskt i Fyrishallen på samma turné men efter dödsfallen var det aldrig riktigt aktuellt för mig som 12-åring...

Magnus S sa...

Nej, man fick istället se Gyllene Tiders turnéfilm "Parkliv" av Lasse Hallström som sändes på TV, dock först på juldagen 1982, ett drygt år efter biopremiären hösten 1981. YouTube-klippet med "Ljudet av ett annat hjärta" är hämtat därifrån.

Magnus S sa...

Märkligt, när jag tittar på turnéplanen för Moderna Tider turné våren 1981 är den inställda spelningen på Tingvalla inte med: http://sv.wikipedia.org/wiki/Moderna_Tider_turn%C3%A9_1981

Kan det vara så att jag dagdrömde så intensivt att få se Gyllene Tider så att spelningen som skulle gå av stapeln på Tingvalla blev verklighet för mig? Sedan dess har det varit ett bestående barndomsminne i alla fall. Tänk om minnena från min uppväxt till stora delar egentligen bara var mina dagdrömmar?

Mattias sa...

Jag var elva år och såg dem i augusti -81 i Skellefteå Folkets Park. Kanske var det min första rockkonsert, jag minns inte riktigt. Jag minns dock att jag tyckte att Göran Fritzon var tuffast av alla där han stod vid sin snedställda orgel.

Martin sa...

Lyllo!