fredag 24 april 2009

Apropå George Harrison...


Brainpool + Eggstone + Gyllene Tider - She's So Fine / My Sweet Lord på TV4 under nyårsaftonen 1996

När jag ändå nyligen skrivit om George Harrison, vill jag passa på att göra ett kort stopp i det svenska 1990-talet. I en TV-sändning möttes några band ur den sydsvenska popeliten i ett välfunnet och pedagogiskt medley. George Harrison stämdes i början av 1971 och fälldes sedan efter en fyra år lång process för att hans stora hit My Sweet Lord från 1970 byggde på ett "undermedvetet" plagiat av den gamla girl group-hiten He's So Fine från 1963. George blev skyldig 580 000 amerikanska dollar till förlaget Bright Tunes Music, som ägde den gamla låten. Den skrupelfrie managern Allen Klein hade uppmuntrat Harrison att spela in My Sweet Lord och sedan, under processens gång, bytt sida i målet och köpt upp musikförlaget som drivit det.

Det var Brainpool som släppte en singel med detta medley. Det hedrar dem att de väckte liv i George Harrisons halvt bortglömda hit här hemma. Annars har jag aldrig varit speciellt förtjust i detta Lundaband, särskilt inte i Janne Kasks arroganta uppsyn och smurfiga röst. I bakgrunden syns tre män i flygkaptensuniformer. De var däremot mitt svenska favoritband under 1990-talet, nämligen Eggstone. Jag kommer kanske någon gång att ta dig med på en nostalgitripp till decenniets början, då jag och mina polare verkligen dyrkade detta skånska pophopp. Att ett återförenat Gyllene Tider är med har jag inte mycket att säga om. Det är väl kul när veteraner stöttar yngre förmågor. Men dock lider jag fortfarande eftersviter av 1996 års stora sommarplåga, Gå & fiska.

3 kommentarer:

Skivdoktorn sa...

Det här är så hemskt att jag bara vill spy å sen svalde jag spyan så det blev bara ännu äckligare! Fy!

Skivdoktorn sa...

PS men gå och fiska är en jäkligt bra poplåt till skillnad från denna vedervärdiga cover.

John Phillips sa...

Klaga inte på Eggstone, dumma doktor.