tisdag 26 april 2011

Att upptäcka ett instrument

Det var i ett tvåtimmars radioprogram som firade att punken fyllde 10 år, förmodligen 1987, programledare var Bosse Löthén och Erik Blix. Som nybliven upptäckare av The Jam, The Clash och Buzzcocks tryckte jag på Rec och Play på Tandbergaren. Det blev mitt förmodligen mest spelade kassettband någonsin.


X-Ray Spex The Day The World Turned Day-glo

Idag minns jag två låtar extra starkt, The Damneds New Rose, vars inledning fortfarande knäcker mig och X-Ray Spex The Day the world turned day-glo. Saxofonen hade fram tills dess varit ett instrument jag förknippat med sköna melodislingor hos Flamingokvintetten, att blåsinstrumentens svan kunde användas på detta brötiga sätt var sensationellt.

Sedan dess har jag alltid varit förälskad i brötiga saxofoner vilket förmodligen gjort att jag lagt alldeles för mycket lyssnartimmar på pretentiös artrock från Lund, läs musikaliska projekt med Henrik Venant, för mitt eget bästa.

Igår tystnade Marianne Joan Elliot-Said, mer känd som Poly Styrene, X-Ray Spex säregna frontfigur. Jag vill inte skriva sångerska för hon var mer än det, en känslostorm som utan att tveka tog upp kampen med den gyllene svanen och som också allt som oftast vann den. Må hennes röst höras i evigheter.

Inga kommentarer: