onsdag 2 juni 2010

Top of the pops

Eftersom jag utnämnt juni till en inköpsfri månad går jag nu tillbaka i skivsamlingen för att leta rötterna till mitt musiklyssnande. Det är så lätt att glömma bort det som gav en kickar för tjugo år sen, i jakten på nya röster, band eller refränger. För varje The Nodzzz, Fergus and Geronimo eller Harlem man tror skapat den perfekta poppärlan så finns det en Julian Cope, Nick Drake eller ett Byrds. Artister och låtar som gett en kickar minst lika laddade som de man ständigt söker i det nya olyssnade. När jag, oftast av en slump, blir fångad av någon gammal favorit kan jag ibland förundras över varför jag inte gett den mer lyssningstid. Varför plockas den inte fram spontant ur skivhyllan utan att man påverkats av någon utomstående trigger.




Få låtar gör väl skäl för namnet som Top of the pops med The Rezillos. Den innehåller det gottaste ur påsen med Glam, Punk och Pubrock. Extremt spetsiga gitarrer, spretig sång, melodiös basgång och lättsmält refräng. The Rezillos representerar den sorts pop som gjorde att jag blev helt fångad av musik i de övre tonåren. Relativt lättillgängliga melodier som hade energi och rastlöshet men också en liten sårbarhet. Om ni är bekanta med The Undertones, Buzzcocks och Blondie så tänk Teenage kicks, Ever fallen in love och X offender. Triggern till att lägga plattan på skivspelaren kom förresten när jag letade efter fina Blondie videos på YouTube, vilket det finns gott om, men det får bli en annan post.

6 kommentarer:

Magnus S sa...

Svinbra och hur charmerande som helst! Rezillos är ganska förbisedda för att de var plojiga och skojiga. Som alla vet är det en synd i rockvärlden. Tack Chrille, för att du lyfte fram dem. Rezillos-skivan åker fram igen för första gången på många år.

Anonym sa...

En riktig poppärla som borde dras fram lika ofta som de andra band du nämner. För egen del har Rezillos ett romantiskt skimmer omkring sig. Deras ''Can't stand the Rezillos'' var en av de skivor jag köpte på en för mig betydelsfull språkresa till England1980. Gitarristen Jo Callis lämnade bandet för Human leuge lagom till de pekade med Dare. Men det är en annan historia.

Filip sa...

Fantastiskt att ni drar upp såna här gamla rökare. Nu var inte jag med när det begav sig, men ända sedan jag hörde den för första gången på en blandskiva för några år sedan har den varit något av en personlig favorit från perioden.

I mina ögon deras klart bästa låt, resten av låtarna på plattan är okej men drar ibland lite väl mycket åt pubrockhållet för min smak.

spengochrille sa...

Javisst är låten superb, tack för era kommentarer.
Jag har inga besvär med att plattan andas lite pubrock, däremot blev jag, när jag såg klippet, lite förvånad över hur glammigt det är. Men det är ju bara kul.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Hey guys,

Do you want to watch Final Destination 5 online free? It is not released yet but you can watch it online already!

Click here to [url=http://watchfinaldestination5-online.com/watch-finaldestination5-online-free.php]watch Final Destination 5 online[/url]