tisdag 10 mars 2009

Hjälte

En låt som påminner mig om hur det var att vara ung...


Reeperbahn - Hjälte

Jag var 18-19 år när jag hörde Reeperbahn för första gången. Bandet hade visserligen upplösts fem år tidigare. Men ungefär lika gammal som jag var då, hade Olle Ljungström varit när han skrev texten till Hjälte. Den blev omedelbart min favoritlåt på Venuspassagen, en oundviklig platta för oss popälskare. Jag sög girigt upp varje ord ur den poetiska texten, som är så underbart ungdomligt pretentiös på det där utdöda åttiotalsviset. Men det är samtidigt charmerande i all sin ljuvliga lätthet. Med sitt struttiga blås påminde låten om pop från sextiotalet.

Kom att tänka på Hjälte i morse när jag såg Åhléns reklam för Olle Ljungströms återkomst, Sju. Jag har aldrig lyssnat på hans soloskivor, även om jag såg hans första bejublade spelning som soloartist på Hultsfredsfestivalen 1992 i Teaterladan. Men jag kände redan då att min musiksmak hade dragit åt ett annat håll. Ändå är jag hjärtinnerligt glad att han lever och gör musik ännu.

Inga kommentarer: