onsdag 19 november 2008

När barnmusiken berör

Jag tänker ge mig ut på lite svag is här och lyfta fram så kallad barnmusik. Det är ju ett rätt så bannlyst ämne och något som det inte alltid talas högt om. Men många av oss, gissar jag, kan med säkerhet relatera till fenomenet eftersom vi praktiskt taget dagligen underhåller våra små med sånger, visor och barnskivor.

Jag går här inte inte in så mycket på musiknördens eventuella vilja att få sitt/sina barn att lyssna på annat än smurfhits (läs: bra musik). Den diskussionen är ganska tråkig och har väl stått still sedan den uppstod. Typ: alla försöker men det är ändå ingen som lyckas. Eller också låtsas man att man inte försöker och skyller sedan på att barn ändå alltid revolterar mot de vuxnas smak. Eller också känner man inte till diskussionen alls.

Nej, jag tänkte istället göra tvärtom och lyfta fram ett par spår från en barnskiva som jag fastnat för på sistone. Dessutom ges här plats åt en av de nedan eftersökta brudarna, Lena Nyman! Många känner henne från diverse skådespelarinsatser, men hon har också spelat in en del skivor genom åren.

Hennes sångröst är inte alltid den vackraste, renaste eller jämnaste. Men den kan vara skör, vek och oerhört känslig, rent av ryggradsrysande, som här...

Annabell Olsson

...eller spjuveraktig, busig och lekfull som här:

En liten båt

1 kommentar:

Martin sa...

Hemma hos oss är vi ganska svaga för Lena Nymans platta där hon tolkar Karin Boye. Sen gillar jag delvis plattan Ett bloss med texter av Bodil Malmsten.