One-hit wonders del 2: Norman Greenbaum - Spirit In The Sky
En kväll i slutet av 60-talet satt Norman Greenbaum och kollade på TV. I rutan framförde den populäre countryartisten Porter Wagoner en gospel. Norman tänkte att han nog också kunde skriva en gospel (utan att vara bevandrad i genren), och det var lätt för honom. Texten hamrade han fram på femton minuter.
Norman hade varit med i ett psykedeliskt jugband, Dr. West's Medicine Show and Junk Band, som hade haft en liten hit år 1966 med The Eggplant That Ate Chicago. Något år efter det kortlivade bandets splittring fick Norman Greenbaum ett solokontrakt på Reprise Records och producenten Erik Jacobsen, som rattat The Lovin' Spoonful och Tim Hardin.
Om det gått fort att skriva Spirit In The Sky, så tog man ordentligt med tid att spela in låten. Men eftersom låten hade en annorlunda text om tillvaron efter döden och att den var en ny slags korsning mellan gospel och psykedelisk rock var skivbolaget ovilligt att släppa den som singel. Först efter två floppsinglar gav man efter på Reprise och släppte Spirit In The Sky på sjutumsvinyl i slutet av 1969.
Norman Greenbaum - Spirit In The Sky
Nu ger videon inte alls rättvisa åt låtens sound, men det finns en väldig dynamik i produktionen, redan i det ödesmättade introt med den fullständigt överstyrda fuzzgitarren och sedan låten igenom med tunga trummor, handklapp, tamburiner och gospelkör. Mycket annat från 60-talet kan idag låta lite skraltigt och tunt, men Spirit In The Sky hoppar med full kraft upp från vinylen. Soundet och musikstilen lade grunden till den engelska glamrocken som kom i början av 70-talet. Lyssna till exempel på T.Rex och hör likheterna!
Singeln for upp på listorna som en rödglödgad raket i början av 1970 och nådde en tredjeplats på den amerikanska Billboardlistan och toppade listorna i Storbritannien, Australien och Kanada. Den fick en femteplats på svenska Tio-i-topp. John Lennon intervjuades i december 1970 i tidskriften Rolling Stone, ett halvår efter The Beatles splittring. Han uttalade sig kritiskt mot exempelvis musikerkollegorna Bob Dylans och Paul McCartneys nyligen släppta skivor, men pratade gillande om Spirit In The Sky med orden: "I always liked simple rock and nothing else."
Än idag används låten flitigt i soundtracket till filmer (mer än 60 stycken!), TV-serier och reklamfilmer. Även om Norman Greenbaum sedan många år inte själv äger rättigheterna till låten, får han ersättning för framförandet. Varje gång Spirit In The Sky figurerar i en storfilm eller en reklamfilm för ett stort varumärke går åtminstone 10 000 dollar till Normans konto. Han kan än idag helt och hållet livnära sig bara på den här låten.
Många lyssnare tar det kristna budskapet i låten på stort allvar. Den spelas på begravningar. Men faktum är att Norman Greenbaum alltid har bekänt sig till judendomen och växte upp i ett djupt religiöst judiskt hem i en småstad i Massachusetts.
Norman Greenbaum kunde inte följa upp framgångarna med Spirit In The Sky och frågan är om han överhuvudtaget ville det. Han flyttade i början av 70-talet till norra Kalifornien och blev mjölkbonde. Läs om vad som hände sen i en intervju på siten Sonic Boomers.
Jag tillhör egentligen den generationen som i tonåren först mötte låten i en coverversion av det engelska bandet Doctor and the Medics. När jag ser om videon idag [se den], 23 år efter deras englandsetta med Spirit In The Sky, begrundar jag stilla hur märkliga de åren i mitten av 80-talet ter sig ur populärkulturell synvinkel.
4 kommentarer:
Doctor and the Medics tänker man inte på varje dag men de spelade faktiskt på Barowiak i Uppsala i den vevan om jag inte missminner mig alldeles och om jag tänker efter lite hårdare kanske det till och med står en tolvtummare med deras cover på Abbas "Waterloo" i källarförrådet. Eventuellt bredvid Norman Greenbaums Spirit in the Sky-fullängdare.
Visste du att XTC:s frontman, Andy Partridge producerade Doctor & The Medics "Spirit In The Sky"?
Tydligen ska Norman Greenbaums album "Spirit In The Sky" vara en schizofren och ojämn historia. Har inte hört den.
Förresten återknöt jag inte till din tidigare fråga om samlingar på Francoise Hardy. Hennes tidiga karriär 1962-67 ska vara föredömligt redovisad på "The Vogue Years". Men vad det gäller grejerna hon gjorde sen, som jag också hämtade exempel från, vet jag inte om det finns något vettig samling. Pröva att börja med två album istället: "Comment Te Dire Adieu" (1968) och "Soleil" (1970). Ibland är album ett roligare (och mer helhjärtat) sätt att närma sig en artist eller ett band.
underbart!
även för mig barn/ungdom.
lite problem med synen, tyvärr. därför som det är.
tack!
christina
Albumets bästa låtar är Marcy och Alice Bodine, hästvägar bättre än Spirit in the sky...
Skicka en kommentar