
En lilaskrimrande diamant av solid psychpop definierar musikåret 1967 för mig, nästan mer än välkända låtar som A Whiter Shade Of Pale, I Am The Walrus eller White Rabbit. Rainy Daze från Denver (Colorado) lyckades i mollfärgade undersköna Blood Of Oblivion (Fe Fi Fo Fum) få in alla tidstypiska element. I en och samma poplåt pressade de in drogpropaganda, mystik, J S Bach-orgel, avlägsna röster, baklängesgitarrer och en naturligtvis fantastisk popmelodi, allt på två och en halv minut.
Rainy Daze - Blood Of Oblivion (Fe Fi Fo Fum) (1967)
Notera textraden strax innan den första refrängen brister ut: chemistry might be the one, who listens when you pray. Självklart kan det tolkas som ett förespråkande av LSD. Detta berättar också om hur mycket tiderna har förändrats och hur otroligt omstörtande ungdomskulturen var då. I 1960-talets USA fanns stora spänningar och motsättningar med upplopp, ett slags apartheidsystem i Södern, mordattentat och inte minst Vietnamkriget. I amerikansk psykedelia fanns ofta en mörk underström som reflekterade stämningarna, vilka påverkade den unga generationen starkt. I den stenade drömlyriken finns bilder av våld, förvirring och en monumental generationsklyfta.

en riktig favoritlåt! Rainy Daze-sångaren Tim Gilbert, tillsammans med John Carter var ett mycket bra låtskrivarpar med mångra bra låtar inspelade av oförtjänt bortglömda band som Hardwater och Yankee Dollar (och Rainy Daze förstås) - det är väl egentligen bara en låt som slog riktigt, Incense And Peppermints...
SvaraRaderaJag tackar dig som spelade in låten (nån gång i slutet av 90-talet) på ett av de 22 fantastiska blandband jag fick av dig.
SvaraRaderaOm man vill läsa "nästan allt" om Coloradobanden 1966 kan man se här...
SvaraRadera